Lover og regler rundt e-postmarkedsføring

Det er fullt lov å kjøpe e-postlister, men loven er streng når det kommer til e-postmarkedsføring. Så lenge man forstår regelverket kan man trygt benytte seg av denne høy-effektive markedsføringen lovlig og ryddig.

Du kan sende e-post til:

– En e-postadresse som ikke tilhører en fysisk person.
En slik e-postadresse kan f.eks være: post@firmanavn.no / firmapost@firmanavn.no. Så lenge e-postadressen ikke inneholder et navn, er det vanskelig å vite om den tilhører en fysisk person så iht markedsføringsloven kan du trykt sende til den adresse. De fleste oppføringer i våre lister er til en slik adresse.
– Dine kunder eller andre som aktivt har meldt seg på din e-postliste.

Du kan ikke sende e-post til:

– Fysiske personer uten å ha fått tillatelse til dette.
Men hvordan kan du vite at e-postadressen tilhører en fysisk person? Hvis adressen f.eks er: per.persen@firmanavn.no, så tilhører den etter alt å dømme en fysisk person. Hvis eier av den e-postadressen ikke har godkjent påmeldingen til e-postlisten din, er det altså ikke lov å sende reklame/nyhetsbrev til den adressen.

– Adresser oppsamlet fra en «tips en venn»-funksjon.

Den fulle teksten fra Forbrukerombudet finner du her: Forbrukerombudets retningslinjer for markedsføringsloven § 2b.

Hva hvis e-postlisten inneholder noen e-postadresser som etter alt å dømme er til en privatperson?

– I følge markedsføringsloven kan du sende markedsføring via e-post rettet mot bedriften. Den loven er klinkende klar.

Våre e-postlister blir generert direkte fra fra Brønnøysundregisteret hvor vi henter ut kontaktinformasjon og e-postadressen til bedrifter.

Det forekommer at noen oppgir sin private e-postadresse som kontaktadresse til bedriften sin, og sender sin private e-postadresse inn til Brønnøysund. Da er vi en gråsone.

Så lenge du følger generelle lover og regler med e-postmarkedsføring og har god standard på e-postene du sender ut kan du fint sende til større e-postlister hvor det _kan_ være e-postadresser som etter alt å dømme tilhører en privatperson.

Dette er god standard på nyhetsbrev:

  • Det skal være veldig enkelt å melde seg av e-postlisten din.
  • Når noen melder seg av skal du respektere det og du skal aldri mer sende e-post til den personen.
  • E-posten du sender ut skal være tydelig merket med at den er rettet mot bedriften.
  • Markedsfør produkter og tjenester som er lovlig i Norge og som ikke kan fornærme noen.

Les mer om Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (Markedsføringsloven) på Lovdata sine nettsider.