Det magiske øyeblikk når din PC signaliserer «du har én ulest e-post», er for mange en glemt følelse, spesielt etter et par tiår med nigerianske prinser som skal gi bort sin formue, piller som skal forstørre din penis, og betraktelig mengder med spam. Det er ikke rart at folk begynner å miste troen på denne type markedsføring, men her er fem sterke grunner til hvorfor du allikevel skal gjøre markedsføring via e-post.
Det er effektivt og rimelig
Med e-postmarkedsføring kan du få kontakt med et stort antall forbrukere du ellers ikke ville hatt mulighet til å komme i kontakt med. Det er også svært enkelt å komme i gang med e-postmarkedsføring da det finnes flere type programvare som håndterer e-postlistene og utsendelsene for deg.
Enkel integrasjon på din nettside
Det å legge til et skjema på din nettside for oppmelding til din e-postliste (også kalt nyhetsbrev) er svært enkelt, og er en veldig effektivt måte å følge opp potensielle kunder som kan være interessert i tilbud og kampanjer fra bedriften din.
Høy responsrate i forhold til andre kanaler.
I snitt åpnes mellom 18-25 % av alle nyhetsbrev sendt på e-post, men vær samtidig klar over at det eksisterer mørketall da flere e-postklientene har forhåndsvisning (som Outlook, Apple Mail, Entourage osv.) og vil motta budskapet selv om de ikke aktivt «åpner» e-posten i et eget vindu. Ca 10% av alle mottakerne klikker på en eller flere linker i nyhetsbrevet.
Målbarhet og sporing
Når man sender ut e-post til mange mottakere er det mulig å få en svært detaljert statistikk på hvem som åpner e-posten, hvem som klikker på de ulike linkene, hvilke adresser som «bouncer» (ikke fungerer), og hvem som melder seg av listen. Dette er nyttig informasjon som gir deg en pekepinne på hva som fungerer og ikke fungerer, og hva man bør forandre på til neste gang. I flere e-postprogram vaskes listene automatisk ved at de «bouncede» adressene fjernes – sammen med de mottakerne som melder seg av.
Merkevarebygging
Med godt designede e-postmaler får man mulighet til å legge ved bilder, bedriften sin logo og formatere teksten som man vil slik at det gir en gjenkjennelseseffekt. De som også aktivt melder seg på ditt nyhetsbrevet gir merkevaren din dokumentert verdi.