De siste 5 årene har vi ledet en del markedsføringskampanjer for våre kunder, samt sendt ut en del e-post for oss selv. Det har gitt oss mye erfaring med e-postmarkedsføring både på godt og vondt. Her er 7 vanlige feil du må unngå:
1. Ikke send den samme e-posten til alle dine lister.
Hvis du er mann og går inn i en butikk som selger både kvinne- og herreklær, ville ingen ansatte i den butikken geleidet deg bort til avdelingen for kvinner. Nesten halvparten av de som benytter seg av e-postmarkedsføring gjør denne feilen; å sende nyhetsbrev med en kampanje som overhode ikke er relevant for mottakeren. La oss si du selger kjerneborutstyr. Da er det riktig å lage en liste over bedrifter som er relatert til bygg og anlegg, slik at bedrifter relatert til helse og velvære slipper å lese et helt uinteressant tilbud.
2. IKKE dropp A/B testingen.
Markedsføring via e-post er en perfekt måte å A/B teste ditt budskap da du umiddelbart kan måle klikk og interesse for å se hva som virker og ikke virker. Hver gang du skal forandre en e-post, send både den gamle og nye versjonen til forskjellige tilfeldige mottakere. En periode brukte vi mye tid på å designe flotte e-poster, men vår erfaring tilsier at mange målgrupper foretrekker rene og enkle e-poster.
3. Ikke be om for mye informasjon av brukeren.
Hvis din e-post har mer enn én enkel «call to action» knapp, er det én for mye. Du vil veldig gjerne at mottakeren skal trykke på hvilken som helst av de 10 linkene du har i e-posten, gjerne alle sammen. Men det betyr ikke at du må ha med alle linkene i én og samme e-post. Når du gir mottakeren for mange valgmuligheter, begynner mottakeren å tenke – og når mottakeren sitter og tenker på hvem av linkene han/hun skal klikke på, er sjansen stor for at mottakeren ignorerer hele budskapet.
4. IKKE bli en plage
Dette er et vanskelig punkt. Hvis din e-postmarkedsføring er vellykket, så vil hver e-post du sender etter det fortsette å gi en liten økning i salg og handlinger… i det korte løp. Vær derfor veldig varsom! Å sende en e-post innimellom er helt fint, men å sende e-post alt for ofte kan gi en negativ effekt i det lange løp. Brukerne vil ofte bli raskt lei og vil derfor legge mindre vekt på budskapet i din e-post, eller enda verre, melde seg av listen.
5. Husk mobiltelefoner
I dag bruker nesten alle mobiltelefonen til å lese e-post. Faktisk så mange som 3 av 4. Sørg derfor at e-postene du sender ut er tilpasset telefoner. Husk at på en telefon så trykker man med fingrene og ikke en mus, derfor må knappene (Call to action) være store.