Slik sender du ut e-post til e-postlisten din

Slik sender du ut e-post til e-postlisten din

Gratulerer! Du har nå en e-postliste med e-postadressen til mange potensielle kunder. Du skal nå sende ut en e-post, men hva er den beste måten å gjøre det på – og hvordan du får mest ut av utsendelsen?

Hvis du ønsker, kan du sende ut disse e-postene gjennom ditt ordinære epostprogram slik som Gmail eller Outlook, men inneholder e-postlisten din flere tusen oppføringer, anbefaler vi å benytte et eget program for å gjøre utsendelsen. Et slikt program er Mailchimp. Via Mailchimp kan du analysere og spore resultatet av e-postutsendelsen. 

Velger du å bruke Gmail eller Outlook, pass på å bruke BCC feltet slik at ingen kan se listen med de andre mottakerne. 

Mailchimp

Mailchimp er kanskje verdens mest populære verktøy for e-poster. Mailchimp passer for de fleste og er forholdsvis enkelt å bruke. Dette er ikke et program du må installere på datamaskinen, da Mailchimp er skybasert. Det betyr at du kan redigere og sende ut e-poster hvor som helst, så lenge du har internettilkobling.

Mailchimp er enkelt å komme i gang med, lett å organisere og segmentere ut målgrupper, og du får god informasjon om hvilke resultater du får fra nyhetsbrevene.

Vi har god kompetanse med Mailchimp og bistår deg gjerne i å bruke Mailchimp med opplæring og support.

Typer e-poster

Du har en e-postliste, og du har programvare for utsendelse av e-posten. Det som gjenstår nå er hvilke typer e-poster man kan sende ut.

Nyhetsbrev:

Nyhetsbrev er e-poster som sendes ut jevnlig om et spesielt tema. Ønsker du å holde kontakten med kunder? Da er nyhetsbrev og markedsføring gjennom nyhetsbrev perfekt for deg!

Tilbud:

Har du tilbud i butikken? Da kan du sende ut tilbud på e-post. Målet med disse er så klart å få konverteringer. Fokuser på produktet og ha en klar call-to-action i e-posten.

Invitasjon til arrangementer:

Hvis du har et arrangement, er formålet med disse e-postene å få mottagerne til å delta på arrangementet ditt. Dette er også en nyttig måte å knytte sterkere relasjoner på.

Kunngjøring:

Ønsker du å holde kunder oppdatert? Har du lansert nye produkter eller en ny tjeneste, kan du sende ut kunngjøringer på e-post.

Husk på å ha variasjon i e-postene, og husk å sende ut e-poster jevnlig.